Tuesday, 28 February 2012

Mashed potato, bukan whipped potato

Tiba-tiba rasa macam nak kongsi resepi mashed potato yang selalu saya buat untuk cik abang ketipang payung. Dia suka. Saya suka. Tapi tak suka yang serbuk segera yang banyak dijual di sini. Tekak tak boleh terima. Terlalu 'segera' rasanya. Tapi memang senang buat, bancuh saja dengan air. 

Google image

Selalu kami makan mashed potato dengan chicken chop dan lamb chop. Takde pulak buat sesaja, makan ianya semata-mata. Tak best jika tiada kombinasi lain. 

Gambar mashed potato sendiri tak pernah ada. Gambar lamb chop sendiri pun tak pernah ingat nak ambil pun. 
Tapi saya kongsikan gambar google dan resepinya sahaja, ok?

 Google image

Mashed potato/Kentang lenyek/Kentang lecek versi ala-ala senang-yang-memang-senang

Bahan-bahannya untuk dimakan dua orang dua kali makan

Ubi kentang 5-6 biji 
Susu segar
Majerin atau mentega (mentega lagi rasa berlemak)
Garam
Serbuk lada putih

Google image

Cara-caranya adalah

1. Ubi kentang dikupas dan dipotong kecil-kecil (besar sikit dari dadu)
2. Rebus ketulan-ketulan ubi kentang sehingga lembut. 
3. Toskan ia, jangan biarkan terlalu lama di dalam air setelah lembut, nanti ianya akan berair.
4. Kemudian, lenyekkan kentang lembut tersebut di dalam mangkuk yang sesuai. Senang guna garfu untuk melenyekkannya.
5. Setelah semuanya lenyek, masukkan sedikit susu, jangan terlalu banyak, kita tak mahu kentang lenyek yang terlalu lembik.
6. Campurkan dengan marjerin/mentega secukup rasa.
7. Taburkan garam dan serbuk lada putih secukup rasa. 
8. Rasanya biarlah lemak-lemak manis. Jika kurang kick, tambahkan marjerin/mentega. Sebab mentega ada rasa masin-manis gitu. Makin banyak, makin lemak berkrim.

Jeng, jeng, sudah siap. Rasanya yang marvellous! Senang jer kan! Tapi kalau rasa malas, beli kat KFC jer kan. KFC sini tiada disekalikan dengan mashed potato. Ia cuma ada baked beans (erk, tak sesuwai kann) dan coleslaw dan apa-apa entah sos lain. Huhu.

p/s: Mesia lah ada segalanya

2 comments:

Hanis MY said...

uwaaa tetiba nk mam kepchi

fara said...

helemek..kena segera buat tu..nanti akachan mengidam! :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...