Thursday, 28 October 2010

Ada apa pada Kamilia

Saya baru tahu yang daun green tea adalah daripada pokok Camellia sinensis. Nama saya! :P Kamilia suka minum air daun Camellia.

Itu hari saya dah cerita yang saya suka green tea. Bila baca kotak Twinnings pagi tadi, baru perasan tea yang saya minum diperbuat daripada apa. Ini lah pokoknya. Tapi saya tak pasti adakah spesies yang sama ditanam oleh tuan rumah di belakang rumah kami. Kena tunggu musim bunga baru dapat kami tahu bunganya, baru dapat kami tahu speciesnya.

Google pic

Pagi tadi saya mencuba produk yang baru kami beli. Green tea with apple and pear. Bila disua ke mulut, baunya epal. Sejurus bila minum, rasa pertama ada green teanya, seketika kemudian terasa kesegaran pear. Best! Nyaman sungguh! Cubalah!

Pada mulanya saya minum green tea kerana saya terbaca bahawa green tea dapat mengurangkan lingkaran hitam di sekeliling mata. Tetapi saya tidak nampak kesannya. Nak kurang macamana, tengok computer hari-hari, waktu tidur malam tak menentu. Huhu! Tetapi saya menyukai rasanya yang sedaplicios serta juga kesan psikologinya. Dan setiap pagi saya harus minum green tea (emak sangkakan itu air ubat dek kerana warnanya :p).

Daripada petikan internet, inilah khasiat green tea, yang mengandungi antioksidan epigallocatechin gallatedan.
  • Green tea helps to lower bad cholesterol (LDL) and increase the ratio of good cholesterol (HDL).
  • Green tea helps to stop the development of blood clots which lead to strokes and heart attacks.
  • Green tea helps to reduce high blood pressure.
  • Green tea helps to lower blood sugar levels and prevents Type 2 diabetes.
  • Green tea helps to protect the liver against toxins.
  • Green tea helps to promote oral health by destroying the bacteria that forms plaque.
  • Green tea helps destroys free radicals.
  • Green tea helps to boost the immune system.
  • Green tea has antibacterial and antiviral properties. ---> tapi masih ada jerawat!
  • Green tea helps to maintain a healthy fluid balance which helps to relieve stress and fatigue. ---> perlu perlu
  • Green tea helps to stimulate your metabolism which helps with weight loss. ---> yang ini tak sesuai dengan diri Kamilia. Iskh iskh.
Sekian mengenai Camellia tea.

Alang-alang mengenai Camellia, jom kita dengar lagu Kamelia, nyanyian Sweet Charity dan Camelia, nyanyian Irwanshah.


Sweet Charity


Irwansyah

Sekian mengenai Kamilia Kamil :)

4 comments:

A.k.i.r.a ~ c.h.a.n said...

qila pun suke green tea..skang qila minum green tea with jasmine scent :) nanti qila nak try gakla Twinnings nye green tea..

Hanis MY said...

nampak sodapp nak cari jugak la kat kedai import, btw entry yg sgtttt chumilsss...

fara said...

qila:
i pun suka tea ngan jasmine scent. rasa cam wangi sangat. qila minum tea brand apa??

hanis:
hehe.. cari2. cubalar. tapi green tea kat jepun lagi variety kan. siap yg ada jual batang2 je kan, just letak dalam air.

An Aspiring Writer said...

bob pun suka lagu by irwanshah tu tfk.

oh, i like earl grey tea brand apa lupa dah.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...